• Writer's pictureJessica

Holland och södra delen av Standing Mast Route

Updated: Jun 27, 2021

2020-08-01 -- 2020-08-18 (Borkum - Vlisslingen)

(Då tar jag vid igen efter vårt besök på Helgoland)

Nästa Borkum (Ostfriesiska öarna , Tyskland), bara stopp för natten för att sedan gå vidare till Vlieland (en av de Frisiska öarna, Holland). Det är grunt innanför öarna så det höll vi oss ifrån. Det hade gått bra att ankra vid Vlieland men vi gick in i hamnen som var väldigt populär! Det fanns tydligen en skylt utanför att visa att det var fullt i hamnen men det såg inte vi när vi gick in. Vi såg det dock väl inne... massor med gamla holländska clippers låg utanpå varandra och segelbåtar i varje "box" som de kallar platserna mellan y-bomarna. Vi hade däremot en väldans tur och mötte en annan 40 fots segelbåt som vi fick tips av att deras plats nu var ledig på brygga D! Vi styrde direkt dit och parkerade och fick upp den holländska artighetsflaggan. Vlieland var där vi först på riktigt märke av hög och lågvatten. Det var i hamnen vid lågvatten då bryggorna är flytbryggor och saker och ting exponerar sig, ungefär som det som göms i snö, kommer fram i tö. Byn heter Oost Vlieland och är riktigt mysig, en lång gata med massor av serveringar och affärer. Parallelt med gågatan kommer man sen ut till hamnpromenaden och där hade vi kunnat ankra, men eftersom tidvatten var nytt för oss så tyckte vi det bäst att gå in i hamn. Vi blir modigare efterhand!

Vi fortsatte mot Enkhuisen där vi stannade två nätter till ankars. Där finns möjlighet alldeles intill hamnen. Det stod något om Geld (avgift) men det förstod vi inte och det kom ingen ut till oss och upplyste oss heller. Ankra gör man alldeles intill en open-air museum, motsvarigheten är Skansen i Sverige.

Enkhuisen var en mysig by och det fanns en kyrka som ringde sina klockor ofta! Typ varje kvart och länge! Det är vi inte vana vid och jag upplevde det som "exotiskt" Nu är vi utomlands på riktigt!

Vidare genom IIJsselmeer och Markermeer genom slussar till Amsterdam! Vi ankrade utanför Amsterdam några distans för att gå in på morgonen. Väl framme vid en bro väntade vi tills öppning och att det skulle bli grönt för oss. Det blev det, vi lossade och började försiktigt köra efter båten före, men tji fick vi...

Det blev rött och vi fick gå in till väntbryggan igen, snopet! Bromästaren kom ner till oss och frågade om det var första gången vi kört in i en broöppning, nä tyckte vi, vi har ju kört igenom Falsterbokanalen. Han upplyste oss om att detta är en väg med mycket trafik, man skall vara snabb, helst nästan köra mot rött så fort bron gått upp. Han var väldigt trevlig och vi sa att vi har ju ingen brådska ändå. Han rekommenderade en liten hamn strax efter bron där han själv brukar lägga till när han och familjen är ute och seglar. Vi körde igenom raskt vid nästa broöppning, vinkade och tackade och körde till hamnen han rekommenderade.

WSV Schellingvolde var en söt hamn med få gäster, mest lokalbor, det var enkelt och nära en hipp mataffär. Vi stannade nästan en vecka, plockade björnbär i närheten och vandrade i omgivningarna. SUPade i värmeböljan och badade i hamnen. För att komma in till Amsterdam behövde man dock ta slussen så det tog ju lite tid när vi skulle in till stan. Vi var inne vid två tillfällen och körde i kanalerna och käkade pommes frittes! Vi hälsade även på båten Charlie i en mer central hamn, Sixhaven. På väg hem den kvällen hankade vi med en holländare som hade en lite snabbare båt än oss ur slussen och han bjöd på en öl

hemma i sin bobåt! Det var kul att få ser hur de bor! Vi hade gått förbi alla bobåtarna när vi skulle handla och kunde även se hela "kvarteret" från hamnen och man blir ju nyfiken!

Vi har lagt ut ett avsnitt från vår tid i Amsterdam på vår YouTube-kanal i avsnitt 15, Värmebölja i Holland

Vi hade ju inte spikat hur vi sedan skulle fortsätta men många rekommenderar Standing Mast Route för att det är lite annorlunda. Det är ju en fasligt mängd broar och slussar men det är ju också mysiga byar, vyer och ganska lungt vatten. Man kan välja att gå vid midnatt och då gör man det genom Amsterdams city, förbi Schipol flygplatsen och får uppleva nattlivet och ljus men vi valde att gå den andra som börjar längre västerut. Vi kom lite tidigt till den första broöppningen. När vi väl hade gått igenom denna första broöppningen så hade Standing Mast Route börjat för oss. Vi tankade hem en massa info (några länkar nedan) som vi hittat på nätet, appar, och en guide från en engelsk site, som var från andra hållet, alltså söderifrån till norr så den fick vi studera lite baklänges, men det gick bra! Det finns väntbryggor vid de flesta broarna och kommer man sent kan man även lägga till där och "call it a night" (avgiftsfritt). Alla vi träffade var väldigt hjälpsamma och alla båtar och många i land vinkade glatt när man gled förbi. Holländarna är ett trevligt folk!

Vi stannade några dagar i Haarlem, vi kom en onsdagkväll och då var det cruising... i kanalen. Det kom båtar från höger och vänster, gammal som ung, fram och tillbaka, fina och hyrda, nyktra som mindre nyktra. Det var en upplevelse. Nästa kväll var det betydligt lugnare men det var också något sämre väder.

I Haarlem köpte vi en kick-bike till Alf som han hittat på holländska Blocket! Det visade sig vara från en som hade ett snabbmatsställe med grillad kyckling. Det luktade gott! Alf försökte pruta på kick-biken men det gick inte, men två nygrillade kycklinglår kunde vi få på köpet!

Ölkyrkan fick vi tips om så den stod på att-göra-listan nästa dag. Det var väl kul, en kyrka som de gjort om till ölbryggeri. Men de vet ju att de kan ta betalt också så det blev bara en varsin öl och en liten snack till det. Grabbarna på Båten Charlie gjorde oss sällskap sista kvällen och den natten var det en som smög ombord våra båtar för att sno åt sig vad han kunde (kl 0400). Jessica vaknade av ljudet, är lättväckt, tack och lov och såg ben i trappan! Hon (jag) skrek som en stuken gris... GET OUT OF HERE!

Jag skrek och skrek, Alf for upp och jagade efter killen. Som tur var för oss så fick han inget med sig, värre var det för Emma på båten Charlie, han hade lyckats sträcka in armen och sno åt sig hennes telefon när de sov! Att någon kliver ombord ÄR INGET KUL. Det sökte mig ett bra tag. Vi låg vid en stadskaj

och hade öppet pga värmen. Det hade gått bra alla andra nätter... Efter det installerade vi det lilla rörelselarmet som vi hade köpt på Biltema. Känns lite bättre. Ett annat tricks jag har haft är att lägga vassa saker på trappstegen, i mörkret antingen trampar ev inkräktare på dem eller så åker de i golvet

och väcker oss. J...LA ID...TER SOM INTE KAN SKILJA PÅ MITT OCH DITT!

Pga värmen så hade många broar problem med att öppna så då fick vi reda på vilka tider

var säkrast och anpassa oss efter det. Gravenstenbrug var dock helkörd. Tekniker hade jobbat på den hela natten och in på dagen. Alf gick fram och pratade lite med kollegorna. Det var Struktonfolk. Till slut blev det att 4-5 man drog upp bron för hand på bägge sidor. Vi körde sedan igenom nästa morgon och fortsatte vår färd mot Gouda. Där gick vi inte igenom då hamnen var stängd och lite "konstig" inte säkert vi skulle få plats, diffust. Vi stannade vid väntbryggan och tittade på åsk-och blixtskådespelet.

Nästa morgon var vi inte tillräckligt snabba till broöppningen och fick vänta 1 timme ytterliggare lite längre fram på väntbryggan. Vi fortsatte genom Brassemermer och vidare Dortrecht och i Wilhemsburg ankrade vi nära slussen. Där skulle vi just ta tag i en boj då det blev kastvindar på 50 kn och hela båten krängde och lutade. Vi fick cirkla och efter en stund lugnade det sig så vi kunde få tag i en boj. Nästa morgon dingade vi

in till Willemstad och kollade läget. Igenom slussen och vidare till Veere. Ankrade där mysig liten vik med kyrka och gamla byggnader.

Vidare till Vlisslingen där vi stannade en natt, tvättade, handlade och sedan ut i Nordsjön igen igenom slussen tidigt på morgonen. Vår resa genom Standing Mast Route finns även den på YouTube, avsnitt 16 (klicka)!

Vår rutt från 2020-05-20 till 2020-08-18 (Landskrona (en sväng uppom St Annas skärgård)- Vlisslingen, Holland)

Länkar och Appar som vi fann användbara genom Standing Mast Route från Amsterdam till Vlisslingen:

VAARWEGINFORMATIE.NL (Maps and info about opening times bridges and locks etc) www.4sailors.nl (Information written by other sailors)

aanuit.net (App för payment bridges and layover in Haarlem, finns i Google Play och Apple Store)

I nästa blogginlägg seglar vi vidare i Frankrike!

Länk till vår båtsida på Noforeignland