• Writer's pictureJessica

Islas Cies och Ria de Vigo

Updated: Dec 14, 2020

2020-11-27 -- 2020-12 -11 (Spanien, del 6, Distans: 24)

Islas Cies Islas Cies är ett naturreservat bestående av en ögrupp utanför Ria de Vigo. För att ankra här krävs ankringstillstånd. Vi prickade in vårt besök en solig dag, däremot var det ingen vind så det blev att gå för motor hela vägen från Combarro (16 NM). Väl framme käkade vi en bit på båten innan vi rodde in mot stranden för en utflykt på ön, jag slog i knäet när vi landsteg med dingen.. klantigt! Det blev en rejäl bula men inget som hindrade mig från att bestiga kullarna på ön. (I skrivande stund har det gått två veckor och bulan från landstigningen är kvar...)

Den brittiska tidningen The Guardian röstade 2007 fram stranden Playa de Rodas på ögruppen som den bästa stranden i världen, bland annat pga att den inte är överbefolkad. Vid högsäsong finns en daglig gräns på 2200 personer att resa till öarna, därför rekommenderas att man bokar ankringstillstånd i god tid. Denna novemberdag var det vi och en katamaran till som låg till ankars utanför stranden.

Cangas do Morazzo Vädret skulle bli sämre så vi blev bara en natt till ankars vid Islas Cies. Vi hade redan bestämt att det blir ett längre stopp i Ria de Vigo då vi behöver göra lite båtprojekt, bl a att byta rullen till förseglet då det läcker fett från vår och det går inte att reparera, utan hela rullen behöver bytas ut. Vi gick till Cangas do Morazzo (7 NM) då vi fått ett pris på 320 € för en månad (12 meter). Vi tänkte prova på och se om vi skulle trivas här en månad, det ligger mitt emot Vigo och det går färjor två gånger i timmen dit. Det visade sig snabbt vara en rullig marina och tråkig stad, vi upplevde den som skitig och trist. Det bästa med byn som vi upptäckte var att det fanns cykelvägar överallt och "marinero"-killen som vi hade kontakt med var trevlig. Vi ringde till Real Club Nautico Vigo som ligger mitt i Vigo och frågade vad de skulle ha för en månad där, det visade sig vara samma pris som i Cangas så vi körde bort nästa dag för att se om det skulle passa oss bättre.

Vigo (3 NM) Real Club Nautico de Vigo visade sig vara en mindre rullig marina. Det rullar i princip inget. (Vi har upplevt mer eller mindre rulliga marinor sedan Ribadeo i norra Spanien. Det har väl att göra med en kombination av Atlantens dyningar och tidvattnet. I vilket fall så tog Ribadeo första pris i rullig marina och sedan periodvis marinan i A Coruña.) Vi var den enda gästbåten här i Vigo några dagar sen kom en norsk familj som vi tyvärr aldrig hann träffa innan de fortsatte söderut. Duscharna och toaletterna till gästhamnen ligger i en kall servicebyggnad men om man skall hitta nåt positivt så är duschkranarna sådana med kontinuerlig flow av vatten, inget tryckande på knapp titt som tätt. Ett av fönstren på damernas är bara ett runt hål i väggen... Det verkar främst vara omklädningsrum till för seglingsskolan. En av de första dagarna gick vi till en av de många båttillbehörsaffärerna som vi fick tips om: Efectos Navales Jesus Betanzos SL, promenaden dit och tillbaka tog fem timmar (ett hela dagen projekt!). Men vi fick handlat det mesta vi hade på listan. Det var soligt och fint de två första dagarna i Vigo sedan har det mest varit regn, grått och en del blåst. Lavaderia (tvättautomat) finns på 5-minuters promenad upp i stan. Det går på en halvtimme att tvätta 13 kg och ytterligare max en halvtimme att torka så det är ganska snabbt gjort. Båtprojekten vi har kommer att finnas i eget inlägg här.

Och så har Alf börjat julpyssla!

I dagarna kommer det svensk mat som vi beställt på Supermercado Costablanca och även Facnor-rullen vi beställt från Riggarna i Göteborg.