• Writer's pictureJessica

Mot Porten till Medelhavet!

2021-05-16 --2021-05-24 (Portugal: Culatra - Ria Guadiana - Spanien: Mazagon- Rota - Barbate - Gibraltar, Totalt: 174 Nm)

Ria Guadiana

Efter Culatra tog vi sikte på Ria Guadiana. Där lagade vi till våra lågvattenfynd i form av musslor, ostron och razor clams, tillsammans med Karin och Richard på SV Beyond. På ena sidan floden har man Portugal och på den andra sidan har man Spanien. Vårt stopp här var INTE bekväm. Det blåste ganska hårt och strömmen gick på andra hållet. Här stannade vi bara en natt innan vi for vidare mot Spanien.

Vi har efter vårt besök i Ria Guadiana pratat med några andra längeseglare som tillbringade flera veckor under vintern en bit längre upp i floden och trivdes hur bra som helst med det. Det fanns möjlighet till dusch och att handla och hämta vatten. Denna vintern (2020/21) har varit kallare än normalt men de vi pratade med har en välisolerad båt och en bra fungerande dieselvärmare så de gillade det verkligen.

Mot Rota (Cadizbukten)

På väg in i militärt område blev uppkallade på VHF:en att vi skulle ändra kurs. Jo tack, det gör vi gärna då vi hörde smällar och såg rök i luften. DÄR vill vi inte vara! Lite senare på samma färd fångade Alf en fisk! Vi tror det var en liten art av blåfenad tonfisk, vi är VERKLIGEN inga experter på fisk!

Vart tog tiden vägen!

Samma dag var det dessutom exakt 1 år sedan vi lämnade Sverige och styrde söderut. Ett år går fort! Vart har tiden tagit vägen?

Framme i Rota grillade vi tonfisken tillsammans med Karin och Richard på SV Beyond på kvällen. Vi låg på svaj i utanför Rota i två nätter och den sista natten blev "swellen" (dyningarna) för bra för oss så vi checkade in i marinan. Vi sov som grisar i marinan den sista natten innan vi for vidare.

Nyfångad fisk till middag!

Från Rota till Barbate

såg vi något ljust i vattnet på håll. Eftersom vi gick för motor var det lätt att styra ditåt och det var väl vi gjorde det. Där låg det en söt havsskölpadda och simmade!

Strömplanering i Barbate

I Barbate stannade vi en natt, för att sticka på morgonen därpå och tajma med strömmen enligt våra beräkningar in igenom Gibraltarsund.

Helst skall man inte ha ström mot vind och förbi Tarifa har vi läst att vindarna uppgår till runt 30 knop över 300 dagar om året! Det blev dock inte så för oss (puh)! Det var hur lugnt som helst.

På väg från Barbate hörde vi även Pan Pan-meddelande med jämna mellanrum. Det var en flyktingbåt på drift i sundet, sorgligt.

Sidoanteckning: Det har varit en del Orca-attacker på segelbåtar i ett område runt Barbate, både före och efter vår färd. Det är en otäck tanke att dessa stora djur skulle ge sig på ens båt och då är det rodret de gillar att "leka" med genom att tugga på det. Det har hittintills "bara" varit skador på båtar och inte människor och vad vi vet har alla båtar lyckats ta sig till hamn på ett eller annat sätt. Det finns mer information om attackerna här för den som är intresserad.

Lite senare var vi i sundet, Strait of Gibraltar, med Europa på babords sida (vänster) och Afrika på styrbords sida (höger), det är ändå en häftig känsla när man seglar mellan två världsdelar!

Och den häftiga känslan fortsätter när man sedan ser Gibraltarstenen, dvs The Rock torna upp i skyn! Vi möttes av ett helt gäng delfiner som hoppade glatt runt båten på väg in i bukten. Stora lastfartyg låg lite överallt och det var mer att hålla koll på på färden än vi haft på länge längs både Atlanten och Algarvekusten.

La Linea är den spanska staden som gränsar till Gibraltar. I Gibraltar finns det ingenstans att ankra utan vi la oss utanför marinan La Linea som finns utsatt som ankringsvik i Navily, men vi blev tillsagda på morgonen efter vår första natt att vi inte fick ligga kvar. Vi gick in i Marinan i La Linea. Vi låg i marinan 2 nätter och hann med att bestiga berget, bli attackerad av en Gibraltarapa, handla taxfree, besöka engelska pubbar och posera med klassiska engelska telefonkiosker. Vi hämtade även ut ett membram till vår Watermaker som vi beställt till en båttillbehörsaffär i Gibraltar för att få det skattefritt och därmed lite billigare.

Som man gör i Gibraltar...

Här var det nära jag blev av med min mobil som jag hade på en selfiestick och filmade mig och en Berberapa, som man gör, när man är i Gibraltar....

Tanka full tank, tack!

Dieseln är taxfree (= billig) och ett måste när man är i eller nära Gibraltar!

Vi betalade 0,537 GBP/liter vilket motsvarar 6,38 SEK/liter när vi tankade (25 maj 2021).

Från marinan passerar man dock under landningsbanan till Gibraltars flygplats så när man går in till sjömacken så det gäller att ha koll på att inga flyg startar eller landar...

Vid middagstid den 25 maj passerade vi Europa Point och hux flux är vi i Medelhavet!

Fortsättning följer !

-----------------------------------------------------------------------------------

Är du sugen på att läsa/se/veta mer om vårt äventyr?

Följ oss på Instagram eller Facebook är vi är mer IRL

Vi har även en YouTube-kanal för vänner och bekanta och andra som vill bli inspirerade att ge sig iväg!

Länk till vår båtsidaNoforeignland. Där kan man se hela vår rutt mm.