• Writer's pictureJessica

Vi kom iväg två månader senare!

Oj, förra blogginlägget var i juni.... nåväl då kommer här början på ett nytt försök att blogga om vårt äventyr. Vi lämnade Ystad och Sverige 2020-07-20, två månader efter vårt ursprungliga kasta-loss-datum. Vi kastade visserligen loss från Landskrona 2020-05-20 enligt plan, men Corona satte stopp för att lämna Sverige just då. Vi seglade således runt Sveriges kust till att börja med. Jag har satt ihop lite filmer och det går att se på Sailing SV Taipan på YouTube, avsnitt 1-11!

Tillbaks till när vi lämnade Ystad...

Vi ankrade tre nätter i Danska vatten på väg till Kiel och gick inte iland. De hade precis släppt på sitt inreseförbud (för skåningar), men vi skulle inte krusa. Vi ankrade vid Hjelms bugt, Femö och Langeland. Vi hade varierande väder, vi kunde segla men fick även gå för motor en del. De eldar mycket i Danmark!

På svaj vid Hjelms bugt

De eldar mycket i Danmark!

Framme i Kiel valde vi Bay Marina i Laboe och stannade en natt. Det var en trång marina men tilläggningen gick bra. Ingen erbjöd oss hjälp trots att det fanns folk ombord andra båtar, kanske vanligare i Sverige tänkte vi.

I Tyskland var det även första gången vi fick erfara munskydd i affärer. Det omtalades på en lapp på dörren om dryga böter om man inte bar munskydd i affären. Fick handlat lite öl och snacks. Vi promenerade en sväng i Laboe, en fin lång strand med många badhytter och en del restauranger var öppna men vi valde

att gå tillbaks till båten och käka.

Nästa dag lämnade Vi Alfs gamla seglarskor som hängt med i 10 år på bryggan i Laboe och styrde mot kanalen i småregnet, tanken var att först lägga till vid bryggan vi hade läst om och erlägga avgiften men då de precis hade öppnat slussporten så pep vi in bakom en annan segelbåt. Man kan även betala efter den första slussningen hade vi även sett. Av slussningen märkte vi inget. Det var bara vi och en mindre segelbåt till. Inga stora fartyg att samsas om platsen med. Vi körde ut och styrde mot den blå betalningsautomaten som finns på styrbords sida när man har kört en bit. Den lilla segelbåten före oss la sig mitt på den bryggan, de skulle också betala, men så kastade de loss igen i nästa ögonblick, de vände sig till oss och meddelade att automaten var geschlossen, stängd. Så bra tänkte vi då hoppas vi att den är det i andra änden också.

I slussen i Kiel, början på Kielkanalen från Sverige sett

Kanalen är 99 km lång (enligt wikipedia) och vi motorade igenom den på två dagar. Vi stötte återigen på grabbarna på Charlie som vi första gången träffade i Byxelkrok. De skulle segla i 3 månader i riktning mot Medelhavet. Vi stannade för natten i en liten hamn före Rendsburg, Vi har hört att det skall vara fint i Rendsburg men vi var trötta av motorljud och valde den tidigare hamnen. Vi gick en liten promenad och somnade gott.

Stora mäktiga fartyg
Båten Charlie med crew!

Nästa dag fortsatte vi till Brunsbüttel och så kom även Charlie fram en stund senare.

Brunsbüttels stora turistattraktion verkar vara slussen och att sitta och titta på när de stora fartygen kommer igenom är en stor Happening verkar det som. Det finns restauranger precis i anslutning till gästhamnen och slussen. Gästhamnen ligger vägg i vägg med slussen. Det är ändå ganska lungt vatten i hamnen, fartygen har ju ingen fart så det gungar obetydligt. Hamnkapten går runt vid 17.00-tiden och tar betalt av gästande båtar.

Söndagar har livsmedelsbutiker stängt i Brunsbüttel märkte vi när vi kom till den stora tomma parkeringen vid Lidl, så vi fick ta en tur igen på måndagen och proviantera.

Slussen i Brunsbüttel vägg i vägg med hamnen
Slussen i Brunsbüttel vägg i vägg med gästhamnen

Vi hade läst på om tidvattenströmmarna i Elbe, (tidvatten har vi inte tidigare erfarenhet av, men har gått utsjöskeppare så visst har vi räknat på det!) och med tanke på att vår färd skulle upp till Helgoland bestämde oss för att vi skulle gå ut ur slussen så tidigt som möjligt. Vi meddelade vår båtsgranne, en tysk och han var ok med det. Väckningen satt vi till 03.40.

Det visade sig att det skulle gå ett stort fartyg och slussen var öppen men vi fick snällt vänta tills fartyget var inne. Så vi hade kunnat sova en timme till, men så är det. Slussningen gick bra och vi var ute i Elbe i soluppgången.

Störst går först, så vi och båtsgrannen fick snällt vänta utanför
Soluppgång över Brunsbüttel

Vi styrde mot Helgoland (som tillhör Tyskland). Vi hade bra vindar och var framme på eftermiddagen.

Det var många båtar i gästhamnen och alla ligger utanpå varandra. Det kan bli uppemot 17 båtar i bredd enligt en båtgranne, en vanlig högsäsong men pga eller tack vare Corona så var det inte så nu. Vi var nog sex båtar i bredd som mest vilket var bra med tanke på hur mycket det blåste dagarna därpå!

Och det blåste! Det gungade och gnagde och är ett under att inte båten sprack, tryck från båtar utanpå och stackars holländare som låg innerst! Det blåste mer eller mindre i tre dagar. Vi låg kvar i 4 nätter.

Helgoland är en tullfri ö. Den består av två öar, den ena har höga klippor på ena sidan med häckande sjöfåglar och Düne som är mer eller mindre en sandö. Hela ön blev visst delad i två delar i en storm för länge sen. På Düne ligger sälar och solar sig bland badande människor. Flygplatsen ligger alldeles intill stranden på norra sidan, där man kan bada påklädd eller naken, vad man känner för. Det kostade 5 euro att ta de små färjorna som går mellan öarna. Det är inte tillåtet att köra med egen dinge mellan öarna blev i upplysta om.

Häckande sjöfåglar på Helgoland

"Vart i h....te skall jag landa?"
Sälar på stranden på Düne
Flygplatsen ett stenkast från stranden
Färjan mellan Helgoland och Düne

Dieseln pä Helgoland kostade 0,85 euro/liter så vi passade på att tanka fullt upp. Det görs med dunkar om man inte har beställt tankbil några dagar i förskott. Det går lika bra med dunkar om man har tid och de kör dem till kajen åt dig. Öl och sprit är också billigare och det finns en skeppsgrossisthandel, Manfred Engel KG, som även de glatt levererar till båten det du har handlat. Praktiskt.

Nästa blogginlägg kommer inom kort och då seglar vi vidare mot Holland!

Videoklipp från Kielkanalen och Helgoland kan du se om du har lust på vår YouTube-kanal, Avsnitt 12 och 13. Klicka på prenumerera och klockan så får du uppdateringar när det kommer ut ett nytt avsnitt!

( I skrivande stund befinner vi oss i Frankrike, följ oss på Instagram om du vill se mer aktuella inlägg)