• Writer's pictureJessica

Vi besöker tre franska öar på väg till La Rochelle

2020-09 -09 -- 2020-09 -17 (Frankrike, del 2, Distans: 211 M)

Vi lämnade Camaret-Sur-Mer vid 07.45 med sikte på Bénodet. Till lunch ombord blev det vacuumförpackade färdigrätter som vi upptäckt på franska Carrefour, för ca 25 kr som går utmärkt att värma till lunch i mikron, finns även Quiche Lorrain och färdiga crepes (kyldisken) vilka varit perfekt färdmat på färden.

Vi passerade Raz de Sein (också detta en ökänd plats att segla i fel förhållanden). Vi hade medvind och medström, där var ändå eddies (strömvirvlar) innanför fyren även i dessa perfekta förhållandena. Det var en annan segelbåt som var nyfiken på eddiesarna och körde väl nära dem tyckte jag. Vi höll oss på avstånd det var mäktigt att se. Det fanns några andra som tvunget skulle segla därinne förstås, verkar som det var nån typ av segeltävling, på AIS:en fanns en mängd båtar, båtens namn med ändelsen Solo sailor.

Framme i Bénodet (57 M) ankrade vi vid Anse du Trez strand. Bénodet visade sig vara en liten sommaridyl med många hotell och en trevlig strand och en liten by. Det går ett inlopp in och längre in och finns det hamn och en båttillbehörsaffär: AD (långa namnet Accastillage Diffusion). I inloppet är det mängder med båtar som ligger på boj. Då gäller det att ha en dinge som man kan ta sig ut till sin båt med! På AD köpte jag nytt sjökort för resten av Europa och en kaffepress till båten (överpris, 550 spänn, galet). Sjökortet vi köpte sträcker till Marocko. De hade inte det hemma men han kunde fixa det till eftermiddagen så vi stannade i Bénodet ytterligare en natt och begav oss tidigt nästa morgon mot Belle Ile.

På väg till Belle Ile fick vi sällskap av ett litet gäng delfiner i den soliga, ljumma förmiddagen. Vi ankrade i Port de Keron (52 M), en mysig vik med många gästande fransmän och ännu fler kom det på natten lörd/sönd, antagligen en vanlig utflykt på helgen för fransmännen från fastlandet. Vi gick en promenad längs kusten där det fanns höga klippor och sedan in på landsbygden och hittade ett dyrt turistnärköp där vi handlade bara det nödvändigaste. En dingetur på kvällen till en liten stenvik med liten grotta. På kvällen grillade vi goda franska korvar som vi hade köpt någonstans på vägen. (Värdelöst vetande om man har vägarna förbi... I denna viken var internettäckningen ganska dålig)

Mot Ile Dyeu (52 M), Alf försökte fiska (behöver väl knappt nämnas men det blev inget napp), det blev 2 timmars segling, resten motor. Vi tänkte lägga oss norr om ön men när vi såg dyningarna in där valde vi om. Det blev en ankringsvik strax söder om Port Joinville gästhamn. Vi tog dingen in och promenade i byn och proviantera lite i Super U-affären. Det var lite rulligt i ankarviken men vid detta laget har vi börjat vänja oss. Vi har haft lite facebook kontakt med en båt som heter Trull som är med i Avseglar 2020, där medlemmar skriver vad de känner för. Några är redan i Spanien och några har just lämnat Sverige. Vi ligger mittemellan. Många skall segla till Karibien och planerer att segla i egen trupp (ej ARC). Vi dingade till Mia och Tony på Trull och satt och snackade, med andra svenskar! Det var längesen! Det blev några timmar innan vi dingade ut till båten igen. Det hann bli mörkt fast vi tänkte dinga hem innan det blev mörkt... (blir inte som man tänkt sig)

Det var jättevarmt dessa dagar och vi passade på att vädra i båten. Alla reservdelar upp och kläder i salongen för vädring. Två nätter låg vi där och sedan flyttade vi till södra tippen av ön (6 M). Vi såg en död delfin på morgonen då vi flyttade från ankringsvik 1 till 2. Ankringsviken Anse des Vieilles var väldigt rullig. Vi provade med att lägga ut ankterankare, det var dimmit och när dimman lättade visade sig Anse de Vielles vara vackert men inte särskilt roligt att sova i, dyningar som fick båten att rulla från sida till sida var 5 sekund. Vi tog dingen i land för att få lite fast (ogungig mark) under fötterna, gick en runda och sedan väl ute på båten igen startade Alf grillen och vi satte kurs mot La Rochelle.

Det var fin segling i två timmar sen dog vinden. Det blev motor för resten. Alf försökte sova och fick kanske en kvarts slummer sen kom han upp och jag gick och la mig. Jag sov till 03.45 sen var det min vakt. Alf hade möt några fiskebåtar annars lugn natt. När det började ljusna kom istället dimman. Jag tog fram mistluren men ville inte väcka Alf så jag väntade lite med att blåsa i den. När han vaknade vid 06.30 så kunde jag blåsa. Det var alldeles tyst ute, kändes som vi hade kommit till världens ände.

Inga fiskebåtar, INGA andra båtar. Vi beslöt oss för att hitta en ankringsplats istället för att fortsätta mot La Rochelle. Vi styrde mot Ile de Ré (50 M) och läste om några bojar som skulle finnas. Dem hittade vi inte utan droppade ankaret kl 08.00, åt lite frukost och gick och la oss kl 10.00 Vi vaknade vid 12.00 igen och då släppte dimman. Vi såg land och ett inlopp till hamnen St-Martin-de-Re. Vi käkade och fixade lite sen styrde vi in med dingen för att kolla läget. Det visade sig vara en mysig liten hamn med mycket folk. Restauranger, och affärer med bara TinTin-prylar. Vi käkade där och gick en sväng. Vi tog sen dingen och styrde mot båten. Tji fick vi, slussporten var stängd! Vi var inlåsta! Snopet! Det hade vi inte en tanke på när vi körde in. Vi fick hjälp av två killar som visade sig vara Belgare på besök att bära dingen uppför rampen i hamnen och över till andra sidan där vi borde ha parkerat. Sen gick det lätt att köra utt till Taipan och sova gott. På morgonen såg vi hur lågvattnet hade krupit ut och torrlagd hela hamninloppet! Vi hade kunnat bli riktigt fast där inne! Detta såg vi inte när vi kom in dagen innan då det var så dimmigt! Haha, nu fanns det även ett 100-tal personer som utnyttjade lågvattnet för att gå ut och plocka shellfish, musslor, ostron och clams!

I nästa inlägg slipper vi dimman och går vidare mot La Rochelle!