• Writer's pictureJessica

Från Dunkerque till Cameret-Sur-Mer

Updated: Oct 31, 2020

2020-08-19 -- 2020-09-09 (Frankrike, del 1, Distans: 499 M)

Vårt första stopp i Frankrike efter Vlisslingen (56 M) blev så Dunkerque där vi stannade 1 natt. Vi körde om Charlie på vägen dit och senare på eftermiddagen kom även de in till hamnen. En kort promenad från hamnen finns en lång och stor strand med märkbar tidvatten. Vi var inte inne i själva Dunkerque utan en "förort", Malo-les-Bains. Där blev det en jätteporttion pommes frites som vi åt i en park i regnet. Hamnen hade internet men det fungerade inte. Det var mulna dagar i Dunkerque.

På väg till Boulogne Sur Mer (44 M) passerade vi Calais där vi spelade Freestyle så klart! Det var inte mycket färjetrafik, vad vi förstår går där vanligtvis hur mycket färjor som helst mellan Dover och Calais men pga Corona 2020 så har det minskat betydligt.

I Boulogne Sur Mer märkes tidvattnet markant, verkligen! Ostron och musslor längs väggarna . Det var tivoli på andra sidan hamnen. Det blåste och gungade mycket i hamnen. Där stannade vi och väntade ut vädret i tre dagar. Med accesskortet man fick till toa och porten kunde man även få rabatt på några ställen i närheten, bland annat bageriet bakom hamnen. Det såg jag först andra dagen då jag redan hade varit på bageriet.. Jaja, vi utnyttjade det sista morgonen. Promenad i staden och längs stranden.

Se mer på YouTube, där har vi lagt ut när vi besöker Dunkerque och Boulogne-Sur-Mer: Avsnitt 17- Tagna av tidvattnet.

Från Boulogne Sur Mer seglade vi vidare till Dieppe (55 M). I färden märke Alf att översta segelfästet till masten gått av, då blir det ett till projekt till listan! Dieppe är en charmigare hamn, längs hamnkanten fanns det en mängd uteserveringar. Där stannade vi 3 dagar. Promenerade i staden och till piren i blåsten. Även här ett litet tivoli som höll på att packa ihop. Internet fungerade dåligt ute vid bryggan.

Vidare från Dieppe till Le Havre (58 M), det skulle bli blåsigt igen så vi ville ligga i hamn. Le Havre har en stor ocharmig marina. Hela staden är lite "futuristiskt", vilket ändå gör den sevärd! Fyrkantiga hus som är byggda efter andra världskriget då det mesta hade bombats sönder. Kyrkan står högt och ser ocharmig ut men på insidan var den riktigt fin.

Vi lämnade Le Havre så fort vindarna börjat lugna sig... MEN vi tänkte inte på vågorna! Vi uppskattade att dyningarna var uppåt 4 meter, de kunde varit mer, vi hade inte kolla i Windy-appen där man kan ta reda på även det! T o m Alf kände sig lite illamående, men sjösjuk, nej det skulle han aldrig bli.... Vi seglade natten igenom till Lezardieux (160 M), vår första mindre ort i Frankrike som ligger i en flodmyning. Vi nattseglade förbi Jersey och Guernsey. Där är det karantän om man vill stanna till där i år, så det får bli en annan gång. Jag lyckades även få in mobilt internet, kul... men Jersey hör till England och inte EU så för dem få byten kostade det 99 kr. Trist! Det blev rejält blött och salt på denna passagen. Vi la till i hamnen och spolade av hela båten. Nästa dag flyttade vi till flytbryggan men inte helt problemfritt. Det var visst strömt här... Bogpropellern hjälpte inte heller utan vi touchade båten framför oss, det var mest vi som fick oss en repa, tur det. Fransmannen kollade och sa att allt var OK. Vi la oss vid flytbryggan en bit bort och fransmannen stack, då behövde vi inte köra dit för att reka igen. Flytbryggan var halva priset, med dingen kunde vi ju ta oss vart vi ville. Tanken var en lite dingetur nästa morgon med strömmen och kolla floden. Vi körde först bort till en "drying wall" och kollade... men det skall man inte göra! För ostron är vassa! Vi kom för nära väggen och pyss och punka! Det var bara att köra tillbaka till vår flytbrygga och dra upp dingen för att laga hålet. Det blev picknik på flytbryggan. Andra natten på flytbryggan glömde vi att betala för.... Lezardieux är en söt by där vi jäven provianterade lite.

Lezardieux vidare till Ile de Batz ( 60 M) på svar för natten, det ligger strax norr om Roscoff. Sedan vidare till L' aber Wrach (30 M) och upp en bit i floden där vi ankrade och tittade på när musselbäddarna försvann vid högvatten. Körde lite drönare, det var länge sedan! Här gäller det att stänga av sensorerna för landning, vilket jag inte har övat på tillräckligt. Alf var redo med handskarna och det gick bra men jag måste använda den mer och träna!

Med sällskap en stund av delfiner seglade vi vidare och genom den beryktade Chenal de Four, där skall man helst inte gå när vind möter ström! Vi tajmade det rätt och det gick bra! Vi hade fått tips om en by, nära Brest, Camaret-Sur-mer (36 M) från svenskar vi mötte i Laboe som var på väg hem till Sverige efter 2 år. I Cameret-Sur-Mer stannade vi 4 nätter på svaj, 2 rulliga och 2 lugnare. Vi promenerade 1 mil till Pen Hir Point som är en vacker utsiktsplats. Finns även en båtkyrkogård vid hamnen för gamla fiskebåtar som gjort sitt och nu får vila i fred. Det finns en bra Super U (livsmedelsaffär) med allt möjligt! Vi fick lite båtprojekt gjorda, bl a byte av Jabsko pumphuset till toan. Och äntligen lite skaldjur, för mig blev det en räkor och för alf rökt forrell och ett varsitt glas chardonnay. 220 kr lättlunch. Måste även prova på ostron innan vi lämnar Frankrike!

Här tar vårt sjökort i plottern slut. Brest ligger 14 km iväg men att ta sig dit med kommunala medel är inte som hemma! Det går en buss kl 07.00 på morgonen men inte alla morgnar... Alf funderade ett tag på att ta dingen dit men sen skulle det bli en bra promenad från hamnen till båttillbehörsaffär. Vårt nästa mål är Benedot och även där finns möjlighet att skaffa nytt kort. Vi får förlita oss på paddan och telefonen där vi har Navionics appen installerade tills vi kommer dit!

Nästa inlägg seglar vi från Camaret-Sur-Mer vidare neråt franska Biscayakusten.