• Writer's pictureJessica

Vi seglar längs Costa Verde - Santander till Cedeira

Updated: Jan 25, 2021

2020-10-09 -- 2020-10-18 (Spanien, del 2, Distans: 223 M)

Spaniens norra kust kallas Gröna kusten eller Costa Verde. Det är väldigt vackert med höga berg och gröna dalar och söta fiskebyar! Men för att bli så grönt krävs en sak... regn! Vi har haft en del regn på resan men framförallt moln! I Santander låg vi till ankars utanför en liten strand och tog en dingetur in till hamnen på kvällen, men först var Spanska tullen på besök hos oss. De ville veta vart vi kommit från och vart vi var på väg. De var väldigt vänliga och vi fick en kopia på dokumentet som vi skulle visa upp ifall vi fick fler besök av Spanska tullen att visa upp så skulle vi slippa hela proceduren igen (så förstod vi det i alla fall.....)

På svaj i Santander

Nästa dag fortsatte vi till Lastres (68 M). På väg dit slog första sjösjukan till. Ganska snopet, det har gått 4 månader utan men nu var det var nog det långa dyningarna som framkallade det, annars var det platt vatten. Vi såg en klumpfisk i det platta vattnet och siktade även delfiner. Det blev motorgång hela vägen till Lastres. Vi ankrade utanför den lilla fiskehamnen. Jag hade sett på Marinetraffic en annan båt som ankrat strax utanför fiskehamnen. Det var en mysig utsikt med alla husen på kullen i byn Lastres. Vi lade oss och somnade gott. MEN vid 03.40 började det blåsa duktigt och ankarlarmet gick av. Vi for upp och kollade, draggar vi?... Vi beslöt att ankra om i blåst och regn men det gick inte något vidare. Vi fick slutligen upp ankaret och gick in i hamnen och lade till bredvid en arbetsbåt som låg på vad vi förstod var visitors-bryggan. När hjärtverksamheten gått ner gick vi och la oss igen och bestämde oss för att inte gå vidare förrän nästa dag igen.

När vi vaknade gick vi upp till "capitaineriet" där en herre som inte kunde någon engelska glatt tog emot oss samt 20 Euro för att ligga där en natt. Vi fick flytta till en annan plats om vi ville men vi tyckte det gick bra där. Det fanns vatten och ström men det var extremt ryckigt! VI sov dåligt , annars var Lastres en jättemysig by. Det ligger i en backe och det finns trappor överallt som leder överallt. Det blev ett restaurangbesök, där vi åt 3-rättersmeny inkl spanskt bordsvin för 17 euro per person. Vi gick upp till Mirador, vilket vi fick tips om av en som kunde engelska och tittade på utsikten. Det var vackert men tyvärr var det mycket moln över bergen. Det är en populär utsiktsplats med mycket turistande spanjorer.

Från Lastres begav vi oss till Cudillero (48 M) Äntligen lite fin segling! Vi seglade hela dagen, bidevind och halvvind. Vi kollade en ankringsvik strax öster om Cudillero men det hade inte gått att ligga där pga dyningar så vi gick in i Cudillero fiske/gästhamn. Jag hade läst att det var en "skithamn" utan nåra faciliteter och ändå ville de ha 25 euro för att lägga sig vid boj där. Vi tog en gul boj som man (tror vi) skulle dra upp på däck och knyta fast. Det gick bra, det fanns inga andra gästbåtar. Det var söndag och nästa dag var Spaniens nationaldag. Det kom inte ut någon och krävde oss på pengar så det var ett plus. Det var dessutom lungt på natten, inga ryckningar som vi upplevt i MÅNGA hamnar hittills i Spanien. Vi kastade loss, vilket var väldigt enkelt med denna metoden och styrde vidare mot Ribadeo.

Vidare från Cudillero till Ribadeo (47 M) Vi hade sol i början på dagen, ovant! Det har mest varit mulet sen vi kom till Spanien! Men så fort solen visar sig så ökar ju graderna och tjocktröjor kan åka av. Vi seglade, sedan motor, , sedan seglade sedan motor.... minst 5 gånger tog vi in och ut genuan. Vi la till i marinan i Ribadeo men capitainerian var stängd (antog vi, pga Spaniens nationaldag) så vi beslöt att gå upp nästa dag och göra rätt för oss. Detta var en RULLIG hamn! Den platsen (brygga 7) vi tog var helt hopplös. Vi bad att få flytta när vi gick upp och betalade (för 2 nätter av 3). Vi flyttade till ändplatsen på brygga 6, det var lugnare men inte helt lugnt.

Vi promenderade i Ribadeo till Eroski och där hittade vi en avfuktare för 135 euro. Vi beslöt oss för att köpa. Vi gick och bar den några hundra meter var och turades om. Vi tvättade lite och pratade med dykare som dök på ett vrak, Galeon Ribadera som de sa var något av världens äldsta?.. Skall kolla upp det. Det kom dykare från hela världen och dök med jämna mellanrum berättade han. Vi pratade även med båtgrannar på väg söderut, Gans (NL) och Mereva (Swiss). Trevligt och hjälpsamt att prata med andra gästbåtar och byta information! Jag pysslade med YouTube-avsnitt 16, Standing Mast Route och Alf sydde cockpitskydd. Vi fick även här besök av Spanska tullen, vi tog fram vårt dokument vi fått i Santander i tron att de skulle vara nöjda med det... men ack nej, de skrev av dessa papper, för hand, utan carbonpapper... vilket betyder att de skrev om dessa papper 2 gånger , då även vi skulle ha en kopia så klart och sen var de nöjda!

Efter Ribadeo var det dags att äntligen ankra igen, vi siktade på Cedeira (60 M) Vi lämnade kl 06, det var bäckmörkt ännu. Här blir det inte ljust förrän efter kl 08 nu i oktober. Det är en enkel infart/utfart till Ribadeo så det var skönt. Vi försökte komma ut på 100 meters djup för att slippa fiskeredskap. Det ljusnade mer och mer och var enklare att se. Det blev mest motor hela dagen. Vi såg valar och delfiner. Fick tyvärr inte med på film. De brydde sig inte alls om oss. Vi är nu i området som var avspärrat för segling för bara två veckor sedan pga orka-attacker på segelbåtar, så lite kusligt kändes det, men vi slapp orkorna (späckhuggare) på denna sträckan. Vi hade fått tips om Cediera från Steve och Helen på Allegrini som vi träffat i Bilbao. Vi skulle ta bläckfisken på en tapasrestaurang. Det gjorde vi och det var det värt. Jättegott! Vi gick en runda i byn och handlade lite proviant. Detta är en ankringsvik och här rycker det inte. Så skönt men ändå svårt att riktigt koppla av. Jag har sovit dåligt på nätterna, bara någon timme sen har jag vaknat och haft svårt att somna om. Kanske beror på alla nya intryck, kanske nåt annat? Vi har bestämmt oss för att ligga här några dagar då vindarna kommer att vara ok att gå till A Coruna, sedan kommer det att vara rak motvind många dagar och även kraftiga byvindar och 6-7 meters dyningar... A Coruna skall vara en mysig stad vad vi förstått. Marinorna däremot skall vara enligt rykten ryckiga....

I nästa blogginlägg börjar vi bli up-to-date/place och rapporterar från vår rulliga hamn i A Coruña!

Och som sagt, följ oss gärna på Instagram eller Facebook, där finns mer aktuella inlägg och stories! Instagram: sv.taipan_sweden

Vi har även lagt upp klipp från olika etapper av vår resa på YouTube! Sailing SV Taipan!