top of page
  • Writer's pictureJessica

Sista måltiden i Frankrike och vidare till Spanien

2020-09-22 -- 2020-10-08 (Spanien, del 1, Distans: 252 M)

Då jag äntligen fått i mig ostron kunde vi lämna Frankrike. Det blev nattsegling från Port Medoc till Hondarribia (140 M), mycket motor då det var nästan ingen vind. Jag tyckte jag kände lukten av land efter jag sovit mitt nattpass och bytt av Alf. Det luktade pinje eller gran eller liknande. Jag hade kontakt med Mia på Trull, de var ca 15 distans före oss och kom fram till Hondarribia tidigt på morgonen. Jag frågade henne om hon kände av det också, ja hon kunde nog hålla med lite om. Vi kom fram några timmar senare. Solen sken och det var varmt! Vi bytte inte till Spanska flaggan då vi läst att man helst skall ha Baskiska flaggan och eller Baskiska flaggan och Spaniens flagga (utan emblem). Då vi har den spanska gästflagga med emblem lät den franska vara kvar. Det var ingen som verkade stött. Hondarribia påminde oss om Tyrolen! Mycket pelargoner, träbalkonger och höga stugliknande hus som liknade de i vi sett vid skidresor i ungdomen. Vi väntade blåst och dåligt väder så vi bokade 4 nätter på en gång. Då det fortfarande var hyfsat bra väder tog jag cykeln och besökte gamla stan som jag läst om på nätet. Vi träffade Trull och spelade kort, satt och kurade i båten när det regnade och jag fick klart ett YouTube-klipp om Vlieland (avsnitt 14). Hamnens wifi var ok, vi spelade P3 via nätet på paddan hela dagarna. Det var inte billigt att ligga där för oss. ca 450 kr per natt. Hade det varit oktober misstänker jag att det hade varit halva priset. Det blåste ordentligt i två dagar.

 

Vi gav oss av söndag till San Sebastian (16 M). Det var oroligt och dyningarna inte så trevliga.

Vi tog in till San Sebastian och hade tänkt ankra med det var alldeles för oroligt så vi styrde in i den lilla hamnen. Vi hittade en flytbrygga som såg bra ut och la till där. Vi ringde harbor master och frågade om det gick bra och han sa att hamnen var "completto" Det betyder visst fullt. Vi pratade med ytterligare en anställd i hamnen och han sa att där vi lagt till var egentligen ill för turistfärjan men eftersom vädret var som det var så borde vi kunna ligga där, men han ville inte lova något. Vi låg kvar där och behövde inte betala eftersom det inte var en del av gästhamnen!

Jag gick en lång runda i stan och upp till gamla stan även här. Det var mest skog och en asfalterad väg uppför berget till Jesusstatyn. Alf fick vara kvar på båten ifall vi skulle behöva flytta på oss. San Sebastian är känt för sina vackra stränder i närheten till stad och många restauranger med Michelin-ranking. En annan gång får vi stanna längre och njuta av maten!

 

Vi åkte vidare vid 08.30 nästa dag och tog sikte på Lekeitio (26 M), en liten fiskeby som vi läst om på Navily och Reeds. Det var långa, skönare dyningar idag men inte mycket vind, det blev mest motor med en stunds segling. Det fanns 1 gästbåt i hamnen och när vi kom in sa de att där de låg kunde vi inte ligga då fiskebåten hade sagt ifrån. Vi hittade en plats vid kajen längre in. Det var första gången vi skulle förtöja vid kaj där det är tidvatten (alltså inte vid flytbrygga) så nu gällde det att förtöja för både lågvatten och högvatten! Med lååånga tampar! Det gick hyfsat bra. Våra tampar kom under fendrarna på fiskebåtarna framför och segelbåten bakom men det var inte värre än att de gick att lossa med lite "cowboysnärtar". Vi gick en runda i byn som hade många smala söta gränder och ett torg där alla locals var ute och träffades och umgicks. Byn är säkert en populär sommarby. Det ligger många restauranger längs kajen.

Vi käkade på båten och gick sedan ut igen till Ön St Nicolas (Isla de San Nicolas) vid lågvatten, det är bara då man kan gå ut där, då gångvägen ut annars är täckt av vatten. Det var mörkt men mysigt. Vi hade med oss ficklampa annars hade vi inte sett något! Krabborna krälade på stenpiren och månen var nästan full. Det kostade ingenting att ligga i hamnen här men det står nånstans att man max får ligga två nätter.

 

Vi for vidare nästa morgon mot Bilbao. Hamnen i Santurzi (34 M) hade vi satt siktet på då man kan ligga där två nätter gratis i turistbyråns regi. (Deposition på 20 euro för kortet som öppnar grinden.) Ingen toalett/dusch pga Covid. Efter en natts god sömn åkte vi in med tåg/pendel till Bilbao. Det blev ett besök på Guggenheim musseet. Jag var imponerad men det var inte Alf. Man fick inte fotografera därinne tyvärr. Efter besöket tyckte jag att vi borde äta pintxos då jag förstått att det är vad man skall göra i Baskien! Denna gången väntade vi inte nästan 1 månad innan vi gjorde slag i saken. Det blev en pintxos-bar som jag hittade på google med 1 st $-tecken. Helt ok! 2 glas vin, 1 öl, 5 pintxos-bitar för 14 euro. Sen gick vi vidare till gamla stan, satte vårt klistermärke på ett stuprör där och fikade med cava och öl i gamla stan. På väg till tågstationen blev det en kaffe-kahlua och öl/jack daniels. Jag hittade 1 geocache men letade efter 3, eller rättare sagt Alf hittade den medans jag läste ledtrådarna. Vidare till tågstationen och tillbaks till Santurzi. 9 euro för oss båda t o r med pendeltåget.


Nästa dag blev lugn. Vi gick en runda i Santurzi by och tog tapas/pintxos även här. Det blev 11 euro för 1 glas vin, 1 öl och 6 bitar pintxos. Vi handlade lite på BM (mataffär) och sedan flyttade vi till granmarinan Getxo. Vi har fått ett pris för 1 vecka för 140 euro. Det skall blåsa ordentligt igen och då vill vi ligga bra. Västliga vindar 20-30 knop i byarna. Det visade sig att det är en namngiven storm "Alex" som drar fram. Torsdagkväll hamnade vi hos en grannbåt, några tyskar som Trull kände. De har två hundar och detta var deras första långa pass, från Royan till Getxo. Fredag började det blåsa så vi höll oss mest i båten och Alf var lite "trött"... Jag började på avsnitt 15, Enkhusien/Amsterdam till vårt YouTubekanal. Fredag till lördag blev stökig/blåsig även i hamnen. Vi lutade ganska mycket (i hamn!), mitt i natten. Alf somnade inte förrän kl 04.00.


På lördag gick vi till affären BM, en promenad på ca 20 minuter i fulla seglarställ. Det blev lite varmt men nu har vi mat för några dagar framåt. God middag och lugn kväll, jag skrev bloggposter och Alf lyssnade på poddar, vi har även börjat kolla lite filmer som svärsonen har laddat på en hårddisk för regnigna dagar för nu har det blivit sämre väder med jämna mellanrum.


Vi låg i Getxo marina under stormen Alex som drog igenom. Det låg en båt, Allegrini bredvid som vi blev nyfikna på. Jag hittade dem på Instagram och de hade lagt ut att någon tagit sig ombord deras båt i marinan genom sin övervakningskamera. Jag skrev till dem via Instagram och de svarade. Vi träffades några dagar senare och tog en öl och fick många nyttiga tips om platser på vägen ner till Lissabon. Steve och Helen heter de, jättetrevliga och glada för att dela med sig av nyttig info! De har även en hemsida med mycket information.


Vi hittade till ett stort shoppingcenter på söndagen men det visade sig att alla affärer t o m mataffären Eroski hade stängt, däremot hade alla restauranger öppet, samt China city med allsköns grejor.


Jag cyklade en runda i Puerto Viejo, gamla hamnbyn, den var mysig och sedan vandrade jag upp på berget som gick till golfbanan. Verkade vara lite finare hus/kvarter där och en mäktigt utsikt över Biscaya bukten.


Vi lämnade Getxo kl 8 torsdag morgon. Det var dyningar på 1,5 meter annars inga vågor direkt. Vi ankrade i Santander (36 M) men mer om det i nästa blogginlägg!

Kolla gärna på våra sociala kanaler! Länkar nedan: Vårt Instagramkonto och våra Instagram Storys där vi våra inlägg är mer i "nutid" och Facebook SV Taipan

Vår YouTube-kanal där vi lägger ut filmklipp, (avsnitt på plus/minus 15 minuter) från olika delar av vår resa.


Skepp ohoj!


57 views1 comment

Recent Posts

See All
bottom of page