• Writer's pictureJessica

Ria de Muros och Ria de Pontevedra

2020-11-20 -- 2020-11-26 (Spanien, del 5, Distans: 80 NM) Det är lågsäsong och dagstemperaturer på ca 15 C, mer om solen skiner.

Det fanns fyra gästande båtar i Muxias Marina: en fransman, en spanjor, en dansk och en svensk och inom loppet av en timme var det avfärd för allihopa, detta vet vi för vi var sist ut. Det var ganska lugnt utanför hamnen men dyningar och 12 m/s när vi kom utanför rian. Vi hade redan hissat storseglet då vi lämnade hamnen och istället för att riskera en gipp så gick vi upp i vind och vände när vi behövde rätta till kursen söderut. Det gick bra. Dyningarna kom snett bakifrån på ca 2,7 m (enligt Windy-appen). Vinden var runt 12 m/s och skulle bli avtagande. När vi kom förbi Cabo Finisterre (världens ände) var det nere på 2 m/s. Vi hade sol med oss hela dagen men seglet skymde solen för oss en bra del av färden så det var ändå lite kallt.

Vi passerar världens ände (Cabo Finisterre)

Vi tog in i nästa ria, Ria de Muros och la oss till ankars strax utanför byn, där det fortfarande var sol (38 NM). Muros ligger på ostsidan av ett berg så solen når inte byn efter kl 16 på vintern verkar det som. Vi hade sol till kl 17.40 ute i ankarviken. Vi satt ute i sittbrunnen och njöt så länge vi kunde innan vi frös. Vi bestämde med danskarna på Nirwana som hade gått in i Muros hamn att träffas en stund nästa dag.

Natten var helt lugn. Lite dyningar men ingen vind. Vi vaknade till sol och klar himmel. Vi pysslade lite ombord, grillade lunch och dingade in till Muros. Det visade sig vara en jättemysig by och även här många smala gränder. Det var lördag och siestatimmar när vi gick så det var inte mycket action. Corona och vinter gör också sitt. Jag kan tänka mig att det händer mer "ett vanligt år". Vi handlade vin och snacks som vi bjöd Anne och Arne på i hamnen på deras båt, sen dingade vi hem vid 19 (utan fadäser!...se förra inlägget om du vill läsa om fadäser!).

Nästa dag var det lika underbart väder att vakna till. Det blev hygge på båten, podd, meditation, mackor till lunch. Vi dingade bort och sa adjö till danskarna då vi bestämt oss för att fara vidare till Sanxenxo nästa morgon. Det skall bli lika fint med sol fast inte mycket vind så vi vet att det kommer att bli för

motor, men efter det skall regna två dagar i sträck så den tillbringar vi i hamn i Sanxenxo. Enliigt Navily-appen skulle det kosta 13 € per natt så det låter som en bra deal. (13 € visade sig vara för 12 meters-båt och vår är 12,2 vilket för oss upp i nästa prisnivå, jag försökte få dem att förstå att de 0,2 inte var så noga men hamnpersonalen var orubblig... men priset var ändå överkomligt, det blev 3 nätter, 180 kr/natt)

Muros till Sanxenxo (34,5 NM) Av några förbipasserande spanjorer som tyckte vi valde helt rätt årstid att besöka hamnen, förstod vi att Sanxenxo motsvarar Båstad fast i Galicien, men så här i november och coronatider var det helt dött. De berättade att det var nästan omöjligt att komma fram bland allt folk som höll till i hamnen sommartid.

Vi var den enda gästande båten i hamnen, ja förutom delfinen som kom simmande i hamnen.... Det har mest varit segelbåtar eller fiskebåtar i de hamnar vi besökt men här fanns det en hel del finare motorbåtar. Vi promenerade till grannbyn Porto Novo och tillbaka och var överens om att vi gjorde rätt att gå in i Sanxenxo marina istället för Porto Novo marina. Den såg tråkig ut helt enkelt.

Precis intill marinan i Sanxenxo ligger det en häftig staty, ja den ligger faktiskt. Vad jag kan hitta kallas den Lazyman statue. Då det var länge sedan jag körde med min drönare tänkte jag det kunde vara ett fint övningstillfälle... Drönaren var bara uppe en kort stund då vi upptäckte att spanska fiskmåsar inte verkar gilla svenska drönare flygandes fritt på sitt revir... (ingen fara skedd, de var bara för närgångna för min smak)

Lazy men
Lazy men!

Sanxenxo till Combarro (7 NM)

Jag hade läst om byn Combarro i både cruisingguiden vi har samt i Navily-appen. Byn ligger längst in i Ria de Pontevedra. Det stod att det var en by man inte borde missa , "a gem of a village" bland annat, så vi förflyttade oss de 7 NM inåt rian, la oss till ankars och rodde in för att se med egna ögon. Det stämde ju! Det är en jättesöt by! Vi rodde mot stranden och kom direkt på den mysiga gamla stan med smala gränder och de välbevarade typiska galiciska spannmålsförråd (som liknar små kyrkor) som användes förr. Det var nästan inget folk, bara de som bodde där, vi verkade vara de enda turisterna, det är ju trots allt lågsäsong och Covidpandemi så vi hade gatorna för oss själva. Det blev mycket fotografering för min del här! Vi rodde tillbaka till Taipan och smällte alla intryck från dagen vid en stilla natt till ankars. (Det blir garanterat mer vyer ifrån Combarro så småningom i ett YouTube klipp:) )

Nästa morgon lättade vi ankar och fick en stunds sällskap ut av morgonpigga delfiner på motionsrunda i rian. Vårt nästa mål är Islas Cies, ett naturreservat i Atlanten utanför Ria de Vigo (Parque Nacional Marítimo-Terrestre das Illas Atlánticas de Galicia). För att ankra där krävs tillstånd som man söker online, men mer om det i nästa blogginlägg!

Vår "Ria-hoping" rutt från Muxia, förbi världens ände till Ria de Muros, vidare till Ria Pontevedra, där vi besökte Sanxenxo och Combarro.