• Writer's pictureJessica

Kvar (lite längre än tänkt) i A Coruña

2020-10-18 -- 2020-11-07 (Spanien, del 3, Distans: 29,5M)

Cedeira till A Coruña 29,5 distans

I skrivande stund är det den 7 november, snabbsummering för de senaste 3 veckorna:

Vi har spelat paddel med Svenskar, festat med Norrmän , druckit kaffe och handlat squid med Schweizare och bytt utombordare med en Brazilianare. Vi har lärt oss allt om att brygga öl av en Spanjor och handlat på IKEA där ingen kunde svenska.... ALL IN ALL har det varit ett BRA besök här i A Coruña, men snart är det dax att segla vidare. Lite spridda bilder från de senaste veckorna finns nedan.

Svenskar!

Första natten i A Coruña låg vi på svaj i viken mitt emot hamnen och grillade. Tidigare under dagen hade vi sett att en annan svensk båt; Svala också var på väg till A Coruña och anropade dem när vi var inom räckhåll. De var på väg över Biscaya från Frankrike. Vi bestämde att vi kunde träffas, det var ett tag sedan vi pratade med andra svenskar. På förmiddagen nästa dag flyttade vi till Marina Real-hamnen som ligger mitt i stan, 2,5 distans. Hamnen har ett rykte av att vara rullig. mer om det om en stund. Vi träffade Thomas och Petra från Svala och gick och tog lite tapas på kvällen. Vi hann även med en paddelmatch och få passande O-ring till vårt (då vår samling inte hade den storleken...) tanklock av dem innan de styrde vidare söderut.

Vi hade tänkte stanna 1 vecka i A Coruña och ta lite "semester", inte behöva tänka på väder och vind och att få sova ut hur länge vi kände för. Men när veckan hade gått såg väderprognosen inte bra ut. Det skulle bli sydliga och sydvästliga vindar (motvind) och dyningar upp på 6-7 meter några dagar. I samma veva körde Alf och välte med Kick-biken så att han spräckte ett eller fler revben och behövde hämta sig från det. Nu siktar vi in oss på att segla vidare till Camariñas på tisdag i nästa vecka, lite drygt 3 veckor efter vår ankomst hit.

Marinan

Ryktet att Marina Real hamnen är en rullig hamn stämmer, delvis! De första 2 veckorna var det väldigt rulligt i hamnen, dvs ryckigt och oroligt. Det rycker i tamparna så man vaknar tvärt eller kan överhuvudtaget inte somna av rycken. Kanske det beror på dyningar från "fel" håll. Dyningarna har varit från nordväst sen vi kom. Allt från 1m - 8 meter, 8sek - 14 sek mellanrum. Den senaste tiden (4-5 nätterna) har vi dock haft "o-rulligt". (Vi ligger på brygga 8, vi tror att den är lite mindre rullig än brygga 6 och 7). Ganska intressant hur det kan skilja så men väl att det gör det annars hade man blivit galen! Det finns ändå några långliggare här. Vi har hört att den första marinan man kommer till här i A Coruña skall vara mindra rullig men den är också dyrare, så man får avgöra själv.

Vi gillar Brasilianare!

Vi har en mycket trevlig båtgranne. Bara efter någon dag så hade vi bytt utombordare! Han hade en 9,9 hp och vi vår 6 hp. Alf sa till honom på skoj att just en sådan utombordare är vad vi letade efter, och grannen svarade.. "och jag behöver en mindre... vi byter"! Så det gjorde vi, jämt av, alla nöjda och glada! Lite plötsligt-händer-det-känsla, se bara som Alf ler på omslagsbilden!!

Hamnavgift

Marina Real för oss nu i lågsäsong: En natt skulle kosta € 29,42 inkl vatten och el.

14 dagar skulle kosta € 329,50. 1 månad kostar € 332,75 alltså stannar vi längre än 15 dagar så ligger vi i princip gratis från dag 15 upp till dag 30 så därför gör det lättare för oss att stanna lite längre.

Wifi fungerar hyfsat beroende på apparat och läge. Vi spelar svensk radio på hamnens wifi genom att lägga vår navigeringspadda, en Samsung Tab-A, uppe i sittbrunnen och genom bluetooth lyssnar vi på en högtalare nere i båten. Tabben har bra kontakt hela dagen. Telefonerna är det si sådär med. Längst fram i förpiken finns bäst täckning..... Mitt i salongen sämre....

Galicisk Öl

I första veckan besökte vi Estrella Galicia, ortens stora ölbryggeri med planer att sakteligen erövra hela världen. All öl görs i deras lokaler här, det är på vattnet det hänger! Vi fick en guidad tur av en duktig engelsktalande spanjor och sedan ölprovning i slutet. Limited edition Octopus beer! Det föll mig på läppen men inte Alf. Han föredrog den ljusa varianten av 1906.

Paseo (Promenad)

Mycket promenerande blir det. På spanska har det ett ord, Paseo. Det var ett av de första orden jag lärde mig på gymnasietiden. Paseo, och spanskarna går mycket! De är ute och går ensamna eller två och två, hela tiden, överallt. Här finns mycket trevliga promenadstråk, avsedda för promenad och cykel. Vi har gått mycket till Herkulestornet, byggd av romarna i början av 2: a århundradet och renoverades 1791, och är den äldsta fyren i bruk i dag. Det finns mycket andra roliga skulpturer över hela området som har utsikt över Atlanten.

Båttillbehör på nätet

När vi bestämde oss för att stanna lite längre passade vi på att beställa lite båttillbehör från Francobordo, vilket är Spaniens motsvarighet på Benns eller Hjertmans. Känslan vi har är det är lite billigare än i Sverige. Det gick jättesmidigt och vi hade paketet på 2 dagar.

Coronatider

Det är ändå väl att vi ligger i Galicien. Det är nu inte längre fritt att åka mellan regioner här i Spanien (igen) och vi fick höra att en båt som kom in till A Coruna från Asturien fick böta €200 per person för att de kom från en region med högre risk (Asturien). A Coruña ligger fortfarande i lågrisk-zonen men i helgen börjar en soft lockdown med stängda restauranger från kl 20.00. Man får heller inte vara ute mellan 22.00 - 06.00 sedan förra veckan.

Fiskmarknaden är öppen och Mercedes på den schweiziska båten hjälpte mig att välja ut den färskaste squiden då hon har koll på det! Jag lagade den på kvällen med vitlök, det gick hem hos både mig och kapten!

Shopping med cykel och kick-bike

Vi har cyklat både till Ikea som ligger 5 km bort och i veckan gjorde vi en storhandling Carrefour 4 km iväg. Det finns livsmedelsaffärer närmare så detta var mest för äventyret och att vidga våra vyer. Vi handlade livsmedel motsvarande 1500 kr, det kändes betydligt billigare än vad det hade kostat hemma i Sverige. Vi hade 20 kg var i ryggsäckarna samt ägg i tygkassen på cykelstyret, de klarade sig hela vägen hem.

Sammanfattningsvis:

Vi gillar A Coruña! Här finns allt och lätt att hitta på saker att se, äta och göra. Kan tänka oss att om det hade varit ett annat år än 2020 (Corona) så hade det varit smockfullt med turister! Det hade funnits mer för oss att utforska men pga just Corona så får det bli en annan gång!